DOLFIJNEN
(Dolfijneneiland)
Het verhaal
Enige
tijd geleden gingen Jarl en Maj met
hun ouders met hun zeilboot de Senang II op wereldreis. Onderweg kwamen zij
terecht in een heftige storm. Ze strandden op een verlaten eiland. Hier moesten
ze een tijdje blijven om hun boot weer vaarklaar te krijgen.
Gedurende
die tijd gingen ze regelmatig op verkenning uit. Ze ontdekten dat het eiland
bewoond werd door allerlei bijzondere dieren, die zowel op als rond het
eiland leefden. Zo ontmoetten ze allerlei dolfijnen en Mika
de meeuw, Saga de soepschildpad en Otak de Otter.
Tijdens een zeiltochtje langs de kust vinden Maj en
Jarl ook nog een nieuw gezinslid, Hobbe de hond! |
|
|
||
|
|
Omdat
het zo’n bijzonder eiland is, beslissen de ouders
van Jarl en Maj dat ze er
gaan wonen. Met z’n allen bouwen ze een huis dat ze Brassand noemen! Maj en Jarl zijn hier erg blij mee, want in hun vrije tijd
kunnen ze het hele eiland verkennen. Dit doen ze te voet, maar ook met hun
kano en zeilboot. Zo kunnen ze alle plekjes van het eiland bereiken. Ze
hebben ook veel tijd om te spelen met hun nieuwe vrienden. Omdat
ze niet meer naar school en hun scoutinggroep toe kunnen, zijn internet,
e-mail en radio heel belangrijk. Zo volgen ze hun schoollessen via de radio.
Ook komt binnenkort hun scoutinggroep bij hen op bezoek op het eiland. |
||
Oorsprong
Nadat
er voor de leeftijd van 7-10 jaar een extra speltak was toegevoegd voor
gemengde groepen, kwam er in 1998 ook een aparte speltak voor het waterwerk:
de Dolfijnen. |
|
|
De Dolfijnen
Een groep dolfijnen
heette een golf en een subgroep heet een vin. De dolfijn die aan het hoofd
stond van een vin heette een topper en zijn assistent een tipper.
De vintekens hadden een blauwe ondergrond met een gekleurde dolfijnenkop erop.
Deze werden op de rechtermouw gedragen. De vinnamen en bijbehorende kleuren
waren:
|
|
Orinoco’s Beloega’s Narwals Tuimelaars |
- - - - |
Paars Wit Groen Geel |
|
Grampers Grienden Irriwadi’s |
- - - |
Zwart Rood Oranje |
De leiding had de naam
van een van de dieren uit het verhaal als leidingnaam.
Het uniform
De dolfijnen droegen
een donkerblauwe bloes en een blauwe pet met een dolfijn erop. De topper droeg
2 lichtblauwe bandjes op de linker borstzak, de tipper
droeg er 1 op de linker borstzak.
Insignes
|
|
|
|
Op
het moment dat de Dolfijnen ontstonden, hadden de andere speltakken in
dezelfde leeftijdsgroep al dezelfde driehoekige insignes. Specifiek voor de Dolfijnen
werden er nog een paar insignes aan toegevoegd. |
Kanoën |
Roeien |
Zeilen |
|
Opening en sluiting
De dolfijnen hadden
geen lied op muziek, maar een moderne rap.
Opening |
|
Sluiting |
|
Jarl en Maj, we komen weer spelen
op het Melernmeer Uit
noord, oost, zuid en west zie
je ons uit het Kraaiennest . Al
het water trekt ons aan. Samen
op avontuur te gaan. Yooooh…….. Dolfijnen |
|
Jarl en Maj en de rest We
kwamen uit noord, oost, zuid en west. Het
was weer heel erg fijn om
op dolfijneneiland te zijn Nu
is het tijd om te gaan. De
volgende keer zullen we hier weer staan. Yooooh…….. Dolfijnen |
Belofte en wet
De belofte:
Ik beloof mijn best te
doen (met de hulp van God) een goede Dolfijn te zijn, iedereen te helpen waar ik
kan en me te houden aan de Dolfijnenwet. Jullie kunnen op me rekenen.
De wet:
Een Dolfijn speelt
samen met anderen op en rond het water. Een dolfijn is eerlijk, vriendelijk,
houdt vol en zorgt goed voor de natuur.
Bijzonderheden
Dolfijneneiland
bestond uit 10 speelvelden met ieder een eigen sfeer en mogelijkheden. Zowel
water als land waren vertegenwoordigd.
|
Zowel de
plaatsen/gebieden, als de dieren nodigden uit tot programma’s in een bepaald
thema. De echte scoutingtechnieken
zoals pionieren/knopen en primitief koken gebeurden vaak bij het Kraaiennest,
de echte watertechnieken beoefende je op de Resundarivier,
de knusse zaken waren in het huis Brassand en bij Hobbe de hond. Saga de
schildpad was voor de andere wereld, evenals zijn eiland, Mika
ging voor communicatie, Ottilius stond voor veilig
en gezond, net als de onderwatergrot. Otak,
de snelle otter uit de Snelle Stromen stond voor spel en behendigheid en Panka, de Picassovis stond voor
muziek en toneel. Bij ieder
dier dat in een bepaald gebied woonde, was een speciaal verhaal. |
|
In het kader
van 100 jaar Scouting Nederland is besloten voor iedere leeftijdsgroep nog maar
één speltak aan te houden. Voor de leeftijd 7 t/m 10 jaar zijn dat de welpen.
Het welpenverhaal is uitgebreid zodat hierin nu ook meer aandacht is voor het
waterwerk. Om deze reden is in 2010 deze speltak opgeheven.
Vanaf dit jaar
is er per leeftijdsgroep nog slechts één spelaanbod voor jongens en meisjes.
Voor de kinderen van 7 – 10 jaar is dat het spelaanbod van Mowgli en Shanti.
Het museum is altijd
geïnteresseerd in "oude" scouting materialen.
Denk je er over om je oude spullen weg te doen, neem dan s.v.p. contact op.